? ??????????????Lots Of Stars? ????? ?????? ???Rating: 4.7 (14 Ratings)??14 Grabs Today. 1798 Total Grabs.
??????Get the Code?? ?? ?????Depths? ????? ?????? ???Rating: 4.7 (12 Ratings)??14 Grabs Today. 5955 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Purple Shimmers? ????? ?????? ???Rating: 4.6 (30 R CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

About Me

My photo
KiTa TiDaK MuNgKiN BeRJaYa uNTuK aMBiL HaTi SeMua oRaNg....TAPI PeRKaRa PaLiNg PeNTiNg iaLaH KiTa PeRLu BeLaJaR uNTuK MeNGaMBiL HaTi KiTa SeNDiRi DaN ORaNg LaiN...('',)

Sunday, April 5, 2009

REFLEKSI 4

Nampaknya kelas kita sudah hampir ke penghujungnya. Saya berharap agar anda sudah mendapat banyak manfaat dan ilmu serta kemahiran dalam masa 9 minggu ini. Anda akan menyerahkan tugasan projek anda tidak lama lagi. Saya ingin mengetahui pendapat anda tentang pengalaman menyiapkan tugasan projek tersebut. Soalan-soalannya adalah seperti berikut:


1. Apakah pendapat/persepsi anda apabila diberitahu bahawa anda dikehendaki untuk menyiapkan satu koswer yang menggabungkan semua elemen-elemen multimedia?



Untuk yang pertama kalinya, saya begitu teruja apabila diberitahu bahawa saya dan rakan-rakan perlu menyiapkan satu courseware untuk digunakan semasa mengajar. Hal ini kerana, saya merasakan ini sesuatu yang baru dalam hidup saya untuk cuba meyediakan courseware yang menarik dan bermakna . Tetapi kekadang tu, timbul perasaan ragu-ragu, resah dan takut nak memulakan projek courseware. Hal ini kerana, kami diberitahu supaya membuat storyboard dengan memasukkan elemen-elemen multimedia.

Pada masa itu, mulalah saya bertanya dengan ahli kumpulan macam man kami nak merangka storyboard dalam menghasilkan courseware interatif. Saya dan kawan-kawan mula merujuk contoh pembinaan pembinaan storyboard dalam buku-buku multimedia. Sehinggalah ustaz menunjukkan dan menjelaskan contoh storyboard, barulah saya faham apa itu storyboard....


Seterusnya, pada peringkat permulaan, saya dan ahli kumpulan yang lain masih lagi dalam keadaan pening-pening lalat untuk membuat design dan skrip storyboard yang mudah difahami, menarik, teratur dan efektif. Tetapi sebelum menentu perisian, design dan skrip story board yang hendak dilakukan, saya dan ahli kumpulan terlebih dahulu mencari maklumat-maklumat yang berkaitan dengan tajuk yang telah kami pilih iaitu ibadat haji dan perlaksanaan haji. Bahan-bahan dan maklumat yang kami cari bukan hanya terikat dengan bahan bercetak seperti buku, tetapi kami mengakses didalam laman web yang berkaitan.


Seperkara lagi, untuk menyiapkan courseware yang menarik, ia bukan sesuatu yang mudah dan boleh dipandang ringan. Ini kerana perancangan demi peranganan, strategi demi strategi perlu dikenalpasti dalam membuat dan membina skrip storyboard yang menarik dengan mengabungkan elemen-elemen multimedia yang lain seperti video,audio, animasi, dan grafik. Selain itu, pemilihan latarbelakang, warna, tulisan, audio, video, dan grafik perlu bersesuaian supaya tidak namapak kabur, kurang menarik, blur, dan lain-lain.



Akhirnya, saya dan ahli kumpulan sudah nampak jalan macam mana nak buat courseware, kami kembali bersemangat dan teruja . Sampaikan kami semua tidak cukup tidur kerana hendak menyiapkan koswer tersebut. Walau macam mana sekali pun, kami bersyukur kerana dapat menyiapkan satu CD courseware dalam bentuk perisian macromedia flash didalam masa yang ditentukan dan sesungguh pengalaman ini membuatkan saya ingin menyedia lagi CD courseware untuk pelajaran yang lain. Penyediaan dan pembikinan courseware ini membolehkan saya dan rakan-rakan mengetahui alat-alat dan perisiaan yang digunakan untuk membinanya. Secara tidak langsung, membolehkan saya mengaplikasikan berulang kali semasa mengajar nanti.



2. Pada pendapat anda adakah projek ini akan dapat membantu anda ketika anda menjalani praktikum nanti?


Secara peribadi, saya mengatakan YA. Ini kerana dengan mengguna courseware ini semasa dalam latihan mengajar, saya tidak perlu bersusah payah untuk menyiapkan bahan pengajaran untuk digunakan semasa mengajar dalam kelas. Dengan menggunakan courseware, secara tidak langsung ia bukan sahaja menjimatkan tenaga dan mudah untuk diguna tetapi ia memberi peluang kepada murid saya untuk melakukan ulang kaji semasa di rumah. Tetapi ini tidak bermakna saya menolak seratus peratus penggunaan bahan pengajaran secara tradisional tetapi adalah lebih baik sekiranya pembelajaran secara talian dimanfaatkan. Harus diingat bahawa penggunaan bahan bantu mengajar samada secara tradisional mahupun moden bukan ukuran dalam aspek kefahaman murid tetapi strategi yang baik, menarik dan bersesuai dapat memberi kefahamam kepada murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran.


3. Untuk makluman anda ketika pembentangan projek nanti, rakan-rakan anda yang lain dikehendaki untuk membuat penilaian terhadap anda berasaskan bintang (memberikan jumlah bintang yang bersesuaian dengan produk yang dihasilkan dan pembentangan yang dilakukan)

Soalannya, sekiranya anda fasilitator/tutor kelas ini, adakah anda akan menukar kaedah penilaian tugasan ini?
Jika YA, jelaskan bagaimana dan mengapa? Jika TIDAK (dan ingin mengekalkan kaedah penilaian menggunakan sistem bintang), mengapa?



Sekiranya saya fasilitator/tutor dalam kelas ini, saya akan mengekalkan cara yang sama dalam aspek membuat penilaian berasaskan bintang. Saya berpendapat bahawa melalui penilaian secara ini selain memudahkan penilai dalam membuat penilaian, ia boleh dikata menjimat masa dan tenaga penilai. Ini kerana dalam membuat sesuatu penilaian, secara peribadinya saya menyukai penilaian sedemikian kerana ia tidak perlu menilai secara bertulis dan mengulas pandangan hanya sekadar menentukan bintang yang perlu dan layak kepada orang yang dinilai. Selain itu, penilaian berasakan bintang mengikut skala likert iaitu, sangat tidak setuju(STS), tidak setuju(TS), setuju (S), sangat setuju (SS).

0 comments: