? ??????????????Lots Of Stars? ????? ?????? ???Rating: 4.7 (14 Ratings)??14 Grabs Today. 1798 Total Grabs.
??????Get the Code?? ?? ?????Depths? ????? ?????? ???Rating: 4.7 (12 Ratings)??14 Grabs Today. 5955 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Purple Shimmers? ????? ?????? ???Rating: 4.6 (30 R CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

About Me

My photo
KiTa TiDaK MuNgKiN BeRJaYa uNTuK aMBiL HaTi SeMua oRaNg....TAPI PeRKaRa PaLiNg PeNTiNg iaLaH KiTa PeRLu BeLaJaR uNTuK MeNGaMBiL HaTi KiTa SeNDiRi DaN ORaNg LaiN...('',)

Sunday, April 5, 2009

REFLEKSI 3

Untuk refleksi seterusnya, berikut adalah soalan-soalan yang perlu dibincangkan bersama. Soalan-soalan ini menuntut anda memikirkan pengalaman yang telah dilalui pada semester ini yang berkaitan dengan pembelajaran atas talian menggunakan Moodle (ADEC). Soalan-soalan ini adalah amat penting kerana ianya akan membantu anda sebagai seorang guru yang juga akan menggunakan pembelajaran atas talian dengan murid-murid anda suatu hari nanti.


1- Apakah ciri-ciri dan kemahiran yang ada pada anda membolehkan anda mengawal proses pembelajaran anda secara atas talian?


Antara ciri-ciri dan kemahiran yang ada pada diri dalam membolehkan saya mengawal proses pembelajaran secara talian ialah:


Pertama : Saya dapat berpeluang membuat satu blog untuk dijadikan rujukan dan panduan untuk saya dan rakan-rakan dalam mengekses seberapa maklumat dalam internet. Dengan ini, ia bukan sahaja memberi manfaat terhadap saya seorang tetapi semua orang berpeluang untuk mendapatnya. Selain itu, melalui blog ini dapat dijadi ruang ilmu dan perkongsian pintar di antara saya dan pengguna yang lain.


Kedua : Boleh bekerjasama dan bertukar pandangan dalam menyediakan satu CD koswer intekratif didalam kumpulan. CD koswer yang dibangunkan oleh saya dn rakan-rakan dapat mempeluang kepada diri saya untuk lebih tampil kreatif dan kritis dalam menyusun atur kandungan-kandungan dan elemen yan diperlukan untuk menjadikannya tampak menarik dan efektif.


Ketiga : perasaan ingin mencuba sesuatu dan semangat inkuiri terhadap perisian-perisian yang di ajar. Contohnya snagIT, Ulead, adobe photoshop dan sebagainya. Selain itu, saya juga berkemahiran dalam mengguna perisian adobe photoshop walaupun sekadar asasnya saja.



2. Apakah bahan atau sumber yang perlu disediakan oleh tutor/pensyarah supaya anda boleh mengawal proses pembelajaran anda atas talian?


Melihat kepada senario dan corak pembelajaran yang saya alami di kelas Multimedia Dalam Pendidikan, bahan atau smber yang disediakan oleh pensyarah memadai dan rasa berpuas hati. Ini kerana bahan-bahan atau sumber yang disediakan seperti nota-nota kuliah, perisian-perisian yang digunakan seperti snagIT, Ulead, macromedia dan sebagai membolehkan saya mencuba dan mengaplikasikan dalam membuat kerja-kerja yang berkaitan dengan multimedia. Dengan itu, bahan-bahan yang dipelajari bukan sekadar untuk untuk mengetahui tetapi member manfaat kepada saya dan rakan-rakan dalam mengaplikasikannya di masa praktikum dan mengajar nanti.



3- Apakah perkara-perkara yang perlu dibuat oleh seorang guru untuk membantu murid meningkatkan kawalan proses pembelajarannya secara atas talian?



Perkara-perkara yang perlu dibuat oleh seseorang guru untuk membantu murid meningkat kawalan proses pembelajarannya secara atas talian ialah:


Pertama : Membuat perancangan dan persediaan terlebih dahulu. Seseorang guru itu perlu tahu da jelas dengan objektif pengajaran yang ingin diajar kepada murid pada hari tersebut. Hal ini penting bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran secara talian tidak memberi kesan terhadap tingkah laku murid seperti bosan dan tidak mengikut proses pengajaran dan pembelajaran.


Kedua : Menyediakan nota di dalam talian contohnya didalam blog dan menyediakan link-link website berkaitan dengan tajuk yang hendak diajar kepada murid. Ini penting agar murid tidak beralih pendangan atau terpinga-pinga dengan apa dipelajari. Hal ini penting kerana nota tersebut dia dijadikan panduan dan rujukan kepada mereka untuk lebih memahami skop yang hendak diajar oleh guru.


Ketiga : membuat perisian pembelajaran secara interaktif kepada murid. Contoh menyediakan koswer CD-ROM interaktif yang menarik kepada murid.secara tidak langsung murid bukan sekadar dapat belajar dan mengakses didalam kelas, tetapi boleh membuat feedback tentang matapelajaran yang dipelajari disekolah.


Keempat : Perkara yang terpenting dalam mengendalikan pengajaran dan pembelajaran dalam talian ialah seseorang guru perlu alert dan sentiasa bermundar mandir ke meja murid agar mereka tidak melakukan perkara yang membolehkan mereka tidak mengikuti pengajaran. Antara lain guru perlu sentiasa bersoal jawab dan berpusatkan kepada murid supaya pembelajaran menjadi efktif dan memberi makna kepada mereka.

0 comments: