? ??????????????Lots Of Stars? ????? ?????? ???Rating: 4.7 (14 Ratings)??14 Grabs Today. 1798 Total Grabs.
??????Get the Code?? ?? ?????Depths? ????? ?????? ???Rating: 4.7 (12 Ratings)??14 Grabs Today. 5955 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Purple Shimmers? ????? ?????? ???Rating: 4.6 (30 R CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

About Me

My photo
KiTa TiDaK MuNgKiN BeRJaYa uNTuK aMBiL HaTi SeMua oRaNg....TAPI PeRKaRa PaLiNg PeNTiNg iaLaH KiTa PeRLu BeLaJaR uNTuK MeNGaMBiL HaTi KiTa SeNDiRi DaN ORaNg LaiN...('',)

Sunday, April 5, 2009

REFLEKSI 1

Apakah transformasi yang perlu dilalui oleh seorang guru supaya dapat mencapai hasrat negara untuk membangunkan generasi yang mempunyai kemahiran abad 21 (Sila baca sendiri apa yang dimaksudkan dengan kemahiran abad 21)?


Malaysia berhasrat untuk menjadi sebuah negara yang maju mengikut acuannya sendiri bagi mencapai keseimbangan dalam pelbagai kemajuan dari aspek politik, pendidikan, ekonomi, sosial, kerohanian dan kebudayaan menjelang tahun 2020. Selain itu, Malaysia berhasrat untuk menjadi negara yang masyarakatnya bersatu padu, mempunyai keyakinan diri yang tinggi, berpegang teguh kepada nilai agama, moral dan etika serta menikmati kehidupan yang demokratik, liberal dan bertolak ansur, perkongsian ekonomi yang adil dan saksama, progresif dan makmur serta menguasai ekonomi yang mampu bersaing, dinamik, tangkas dan berdaya saing.


Dalam hasrat mencapai matlamat Wawasan 2020, Malaysia kini berada pada pertengahan dan memasuki fasa 15 tahun kedua. Sepanjang tempoh fasa 15 tahun yang pertama, Malaysia mencapai banyak kemajuan dalam pelbagai bidang. Namun begitu, perubahan pesat dunia hari ini lebih-lebih dalam era globalisasi menuntut Malaysia untuk segera mengambil inisiatif supaya mampu bersaing ke tahap yang maju. Fasa itu juga mengetengahkan bidang pendidikan bagi melakukan anjakan paradigma untuk mencapai status negara maju dan membangun yang dicita-citakan.


Jesteru itu, bagi memenuhi hasrat ini, bidang pendidikan diberi keutamaan dalam melahirkan generasi yang mempunyai modal insan kelas pertama. Ini kerana mereka merupakan aset yang berharga dalam negara. Tugas membentuk dan mendidik pelajar ke arah mempunyai ilmu pengetahuan, sahsiah yang baik serta berketerampilan merupakan tanggungjawab yang harus dipikul oleh guru. Guru merupakan momentum ke arah pembentukan peribadi pelajar.


Antara lain, kepesatan dan pembangunan ICT, menuntut guru mengambil inisiatif dalam mengaplikasi penggunaannya dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ini kerana penggunaan ICT dalam pengajaran dapat menarik minat pelajar dalam terus leka di alam pengajaran dan pembelajaran jika guru itu kreatif dan bijak menggunakannya.


Kemahiran abad ke 21, menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran tidak hanya terhad dan berfokuskan kepada guru semata-mata. Sebaliknya proses pengajaran dan pembelajaran perlu berfokus kepada guru dan murid. Dengan kata lain, proses P&P perlu juga mempunyai penglibatan murid dalam mengutarakan pandangan dan cadangan. Sebagai contoh proses pengajaran dan pembelajaran melalui talian @ e-Learning memaksa pelajar menjadi berdikari dan lebih aktif dalam pembelajarannya kerana perancangan pelajaran dilakukan oleh pelajar itu sendiri.


Kesimpulannya, dalam menongkah arus globalisasi dalam bidang pendidikan menjadikan jaringan ilmu begitu mudah untuk diakses dan diperolehi agar menjadi panduan dan rujukan kepada segenap lapisan khususnya melalui penggunaan ICT. Oleh itu, guru perlu bijak dan kritis dalam mengendalikan pengajaran dan pembelajaran agar ia tidak terhad dan berpusatkan kepada guru tetapi dirasai dan dikongsi bersama pelajar.

0 comments: